~member~

Friday, April 08, 2011

jom kahwin..!!!~

assalamualaikum...

setiap ari jumaat je qu akan epy gler sebb kelas kitorang ade mase agame dengan ustaz fuad.. mang besh r ustaz ni.. open minded siot.. okeyh2.. ari ni kitorang belajar sal pe taw??? okeyh.. mzty la ade kne mgene ngan tjuk entry qu kan.. psal "perkahwinan".. huh...kahwin??? korang da bersidia ke nk kwin ni??? da ade calon???hehehe.. kalu yang xde tu.. kne gi cari calon cepat baru bole bace entry ni keyh.. hehe ( qu sendiri pon xder lagi...hahaha)

okeyh.. ade 4 aspek dalam pemilihan calon okeyh.. qu nk kongsi ikhlas ngan korang taw.. korang jadikan ni sebagai panduan ye..hehehe..

~yang pertama... paras rupa.. tu paling penting.. yela.. manusia kan.. sume nk yang cntik.. tapi ade sorang budak kelas qu mencelah tadi.. "ustaz.. kalu sume nk kwin ngn cntik.. yang xcntik  ni mcm mane???" betul gak kan??? tapi dengan rilex nye ustaz qu mnjwab.. "cntik itu subjektif.. ade org nmpk cntik tapi sebenarnye xcntik.. dan yang xcntik tu cntik.. terpulang individu.." (tapi qu stret terpkir.. sape yang nmpak lisa surihani itu cntik??? sume nmpak kan.. ade sape2 yang nmpak xcntik??? qu nk belasah dy..hehehe)


~yang kedue.. harta kekayaan... ini yang kedua.. kalu kiter da taw kiter ni ckop2 mkan je.. cari la yang lagi senang dari kiter keyh..ini soal mase depan.. kiter bukn nk idop ngan pasangan kiter sehari due.. tapi smpai mati.. insya Allah.. jadi kalu korang tgok pon zman sekrang ramai je psanagn yang da kwin pastu bercerai n alasan dorang berpisah sebab masalah kewangan.. so.. pndai2 dlam mmlih psangan idop keyh...


~yang ketige.. keturunan.. ini pon pnting gak.. kalu korang tgok bkal pasangan korang tu pnye kluarge sume yang isap dadah ke.. xpon.. perangai yang thap sume kne masok pmulihan akhlak ke.. kalu bole tlog la elakkan.. bukn nk mghine atw pon nk sisih kan  masyarakat yang macam ni.. tapi sume org nk yang terbaek dlam idop kan.. so.. plihlah yang sehabis baek keyh.. (tapi kalu da jodoh kuat nk wat cmner kan..)


~yang keempat.. last sekali.. baru la agame.. okeyh.. mule2 qu pelik gak nape agame yang las sekali??sedangkan itu la yang paling penting kot kan.. itu adelah pegangan idop kiter kan..tapi ustaz qu jwab.."agame itu las sekali kerana sebenarnye kiter haruslah memilih ketige2 tadi itu...(paras rupe.. harta kekayaan.. keturunan) mestilah berlandaskan dengan islam.. agame itu lah adelah tonggak kepada pelimilihan kamu tadi yang sebenarnye.. 

ooo...sekarang baru qu pham.. jadi.. kiter kne tgok paras rupe.. harta kekayaan.. dan ketrunan berlandaskan agame yang kiter pegang.. jgan ikot sedap korang je nk plih jadi pasangan idop kan.. baru kenal kat fb 2 ari da nk masok meminang.. xpon baru jmpe kat perhentian bas da mintak no tepon nk kapel trus.. so.. pndai2 ye.. harus bijak dalam memilih pasangan...

p/s penaja : ustaz qu ckap umur wanita ptut kawin dari 18 hingge 23.. kalu 24 ngan 25 tu kire ok la tapi da lmbat skit.. kalu da msuk 26 tu da kire...andal*s*a...aaarrhhhhh...tkutnye.. sebb qu da 19.. tapi xder cape2 lagi...huh..!!




5 comments:

Nora Karim said...

heheh menariklah susunan ustaz fuad ni... nampak mcm tak logik bila agama dok no 4... tapi ada yang tersirat... pendekatan tu akak suka... heheh cepat2 cari calon dik... :P

nAtA$hA aN!$hA said...

hehehehe...trime kaseh.. ustaz ni mang besh kaq.. sgat2 xboring dlam klaz dy.. thanx..cari calon???hehehe.. xlame lagi ade la kot...

Bintun Sazali said...

best2..bagus..:)

teruskan berkongsi..u've the idea dear! :)

nAtA$hA aN!$hA said...

thanx sape yang skong tasha..truskan bace blog tasha keyh...

sentuhanurani said...

like..like..like :)

~my port~